Mijn ‘eten-eigen-tuin-challenge’

Nina Allaries, [11.05.21 22:07]
Ik droom dus al zo lang ik me kan herinneren van zelfvoorzienend leven. En ook al groeit er van alles in onze tuin (hier een fotootje om je een idee te geven van hoe we wonen), zowel in de moestuin als ‘wilde’ groenten en kruiden, toch komt het er in de vaart van het dagelijks leven vaak niet van om uit onze eigen tuin te eten en koop ik voor t gemak toch weer groenten uit de supermarkt. Om daar verandering in te brengen dacht ik na over een weekmenu voor deze week. De challenge is om elke dag iets uit de tuin te eten tijdens het avondeten. Het hoeft niet helemáál zelfvoorzienend te zijn, maar minstens één van de belangrijkste ingrediënten, dat is de insteek. In deze video vertel ik je er meer over:

Ik heb alle recepten die ik bij elkaar gezocht heb op papier gezet, handig bij het boodschappen doen (niet álles komt immers uit de tuin) en zo hoef ik gedurende de week niet meer te zoeken naar dat ene lekkere recept dat ik in gedachten had. Dit overzicht is dus eigenlijk vooral voor mezelf, maar doe er vooral je voordeel mee, ik deel ze hieronder graag met je. In de loop van de week zullen de recepten waarschijnlijk nog wel wat worden aangepast, aangezien ik nog wel eens freestyle tijdens het koken 😉

Zondag 9 mei

Lunch: Hondsdraf pannekoek-omeletten (de hoeveelheden hieronder zijn voor een flinke portie voor één persoon)

Ingrediënten: 80 gram tarwebloem, ¼ liter of wat meer melk, 2 eieren, een handvol wilde kruiden, zoals hondsdraf, bieslook, dovenetel, weegbree en bieslook, paardebloem-bloemen, Snufje zout

Zo maak je het: Een beslag maken van de bloem, melk en eieren. Hier een handvol fijngehakte “wilde”en andere kruiden door mengen als natuurlijk hondsdraf, peterselie, daslook en bieslook doormengen. Boter in een koekenpan smelten en hier met het beslag een of meerder omeletten van bakken. (Bron: http://www.nederlands-dis.nl/basis/eten-uit-de-natuur/uit-de-natuur-of-je-tuin-hondsdraf/)

Diner: Rucolasalade met blauwe kaas, walnoten en gekarameliseerde peer (dit was een bijgerecht dat ik meenam naar de vrienden die ons hadden uitgenodigd om te komen eten, de hoeveelheden zijn voor één persoon)

Ingrediënten: Rucola, 2 eetlepels blauwe kaas, Klein handje walnoten, grof gehakt, 1 takje tijm, Peper, 1 eetlepel balsamico-azijn, Kneepje honing, 2 eetlepels olijfolie, 1 peer, 1 eetlepel honing, eetbare bloemen (ik gebruikte dovenetel, vergeet-me-nietjes en paardebloem-bloemlintjes)

Zo maak je het: Voor de gebakken peer, verwarm de oven voor op 180 graden. Schil de peer netjes en snijd het klokhuis eruit. Halveer de peer en leg de twee helften met de platte kant naar boven op een bakplaat. Lepel de honing over de twee helften dat ze overal bedekt zijn. Bak ze 10 minuten op 180 graden. Laat de peren afkoelen en snijd ze in plakjes. Je hebt voor 1 persoon ongeveer een halve peer nodig, dus je hebt wat over.

Voor de salade, maak de dressing door 1 eetlepel balsamico-azijn, een kneepje honing en 2 eetlepels olijfolie goed in een schaaltje te mengen met een garde. Doe de rucola in een schaal. Voeg de helft van de dressing toe en schep het geheel goed door. Doe de salade in een saladebord. Verdeel de 2 eetlepels blauwe kaas goed over de salade en bestrooi met een klein handje (grof gehakte) walnoten. Steek de plakken peer in de salade of leg ze erop. Maak af met nog wat dressing en maal tot slot wat peper over de salade en garneer eventueel met een takje tijm. (Bron: https://www.culy.nl/recepten/winterse-salade-met-blauwe-kaas-gebakken-peer-en-walnoten/)

Maandag 10 mei

Diner: Tropische prei (voor ongeveer 2 personen)

Ingrediënten: 2 prei, 1 wortel, 2 tenen knoflook, 120 gram kikkererwten, 1 flinke eetlepel kerriepoeder, 150 tot 200 ml kokosmelk, 1/2 theelepel kurkuma, snuf chilipoeder, 1/2 groentebouillonblokje, 120 gram ananas
(als je iets voor ananas uit blik, let er dan op dat het ananas op sap is en niet op siroop), rijst voor 2 personen

Zo maak je het: Weeg de hoeveelheid rijst af die je nodig hebt voor twee personen. Kook de rijst volgens de verpakking gaar. Ondertussen snijd je de prei in ringen en de wortel in plakjes. Was de prei even goed. Zet een koekenpan op het vuur en stoof alle prei en wortel in een laagje water van ongeveer 1cm gaar, pers nu ook 2 tenen knoflook uit boven de groenten. Als de groenten zacht zijn voeg je de kikkererwten, ananas, kruiden, 1/2 bouillonblokje en kokosmelk toe en laat je het 10 minuten tot een kwartiertje pruttelen. Maak af met wat peper uit de molen. Serveer met de rijst. (Variatie op: https://eattherainbow.nl/plantaardige-veganistische-recepten/tropische-prei-met-ananas-en-kerrie/

Dinsdag  11 mei

Diner: Hartige brandneteltaart (voor ongeveer 2 personen)

Ingrediënten: bladerdeeg, 5 eieren, 100 gram geraspte kaas, 2 uien gesnipperd, 1 teentje knoflook, jong blad van brandnetel, peper en zout naar smaak, kruiden als hondsdraf, dovenetel, wilde marjolein, bonenkruid en rozemarijn, olie

Zo maak je het: Ontdooi het bladerdeeg en bekleed de bakvorm ermee. Was de bladeren en snij ze fijn. Bak ondertussen ui en knoflook langzaam in de olie en voeg de kruiden toe. Laat afkoelen en meng met geraspte kaas en eieren en vul de vorm. Bak ± 40 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden Celsius. Tot de taart goudbruin is. (Variatie op: http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Brandnetel Recept van Wies Teepe van Eten uit de natuur.)

Woensdag 12 mei

Diner: Pasta met rucolapesto (ingrediënten voor ongeveer twee personen)

Ingrediënten: 1 eetlepel geroosterde pijnboompitten, 1 eetlepel geroosterde zonnebloempitten, 90 gram rucola, 1 teen knoflook, 50 ml olijfolie, 2 eetlepels geraspte parmezaanse kaas, 1/2 eetlepel citroensap, peper en zout, pasta voor twee personen

Zo maak je het: Doe de ingrediënten in een blender en maal tot de gewenste maling, proeven en gebruik als gewone pesto. Kook de pasta gaar en roer de pesto door de pasta.

Donderdag 13 mei

Diner: Wilde voorjaarsgroentensoep met rozemarijn/knoflookbrood en wilde kruidenboter

Ingrediënten:

Basilicum en marjolein uit de kruidentuin, verder jonge brandneteltoppen, brave hendrik, duizendblad, hopscheuten, citoenmelisse, smalle weegbree en hondsdraf.

De hop, netel en de brave hendrik hakte ik in grote stukken en de rest heel fijn. Hop, netel en hendrik met knoflook en ui kort smoren in een soeppan, anderhalve liter bouillon toevoegen (of water en kruidenbouillonblokjes), het geheel aan de kook brengen en de rest van de kruiden toevoegen. Eventjes zachtjes laten koken en afmaken met peper en evt zout. Ik heb er nog een paar geklutste eieren doorheen geroerd wat het geheel niet al te smakelijk om te zien maakte maar het was wel erg lekker!

(Bron: http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Duizendblad Recept Sonia Battjes)

Vrijdag 14 mei

Diner: Wildpluk burger met rozemarijn/knoflookbrood

Een burger waar geen mosterd in zit, en ook geen synthetische smaakstoffen, alles puur natuur, maar die toch pittig naar mosterd smaakt; hoe doe je dat? Dat doe je door er de bloemknoppen en onrijpe, nog groene hauwen van raapzaad in te verwerken! De plantenstoffen in deze plantendelen hebben namelijk een scherp mosterdaroma. Deze burgers zijn een van mijn favorieten! Gelukkig kun je ze uitstekend invriezen want de benodigde planten kun je slechts korte tijd oogsten. Snijd 150 gr bloemknoppen, bloeiende bloemen en onrijpe, nog groene hauwen in gelijke delen heel fijn. Klop 2 eieren los. Kneed door dit mengsel met de hand 300 gr heel fijn geraspte wortel, 200 gr havermout en 300 gr geraspte kaas tot alles goed vermengd is en aan elkaar kleeft. Vorm bollen van het deeg, druk ze plat tot schijven en wentel ze door de bloem of paneermeel. Leg de burgers een nacht in de koeling, zodat ze opstijven en de havermout welt. Bak de burgers in olie tot ze goudgeel van kleur en krokant zijn.

(Bron: https://www.eetbarewildeplanten.com/recepten/pittige-burger)

Zaterdag 15 mei

Diner: Paardenbloem stamppot met havermoutballetjes

1½ kg kruimige aardappelen, geschild en in grote brokken; fikse bak mooie, groene paardenbloembladeren; 1 grote ui, klein gesnipperd; wat roomboter en olie om te bakken; scheutje melk; peper en zout

Knip de paardebloembladeren op pakweg 2 cm van de grond. Eruit trekken en afknippen mag ook. Kook de aardappelen gaar in gezouten water. Dat is een minuut of twintig. Ergens tussen door de gesnipperde ui smoren in een stevige pan. Doe dat met een lepel roomboter en wat olie. Ze mogen wat bruinen.

Was de paardenbloembladeren (3 x is schoon, zeggen ze in Wageningen). Pak bosjes en snijd ze in stukken van 2 à 3 cm.

Als de aardappelen gaar zijn: afgieten en stampen. Schep het over in de pan met de ui, schep goed door. Om het iets smeuïger te maken een scheutje melk erbij doen. Houd het op laag vuur. Schep dan de paardenbloembladeren erdoorheen. Stoof nog eventjes. Pas op dat het niet aan de bodem aanbrandt. Breng op smaak met peper en zout. Eventueel kaas erdoor roeren.
(Bron: https://mergenmetz.nl/recepten/stamppot-paardenbloem/)

Zondag 16 mei

Diner: Bonenschotel met hondsdraf en rijst

Gemengde bonen een nacht weken en gaar koken.

Rijst gaar koken.

Ui en knoflook fruiten. Prei meebakken en als laatste een paar blaadjes snijbiet en hondsdraf mee roerbakken.

Serveren met pindasaus

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.